بروزرسانی: 16 آذر 1404
کاکایی: با عوام فریبی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود
کاکایی: با عوام فریبی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود
حال بگذریم از هزینه های پنهانی که خودروسازان خصوصی باید برای دور زدن تحریم های سیاسی بپردازند یا هزینه هایی که خودروسازان چینی تنها به دلیل مشارکت با خودروسازان ایرانی در زمان تحریم، از خودروسازان خصوصی دریافت می کنند. ۲- از ابتدای سال جاری افزایش ۲۷ درصدی حقوق و دستمزد از سوی دولت ابلاغ شده است. ضمن طراحی این سازوکار، مانند اکثر کشور ها برای شروع کار در بخش خودرو های سبک حداقل ۴۰% ساخت داخل الزامی است و در غیر این صورت تعرفه cbu خواهد بود. هوش مصنوعی به راننده ی خودکار کمک می کند اشیا اطراف وسیله نقلیه را به خوبی و در زمان درست تشخیص دهد و بهتر تصمیم بگیرد. همچنین در زمینه ی بهبود فرایند نگهداری و تشخیص تعمیرات لازم برای اتومبیل هم نقش مؤثری خواهد داشت.
- در دنیای بین الملل شاخصی به نام کیفیت مقررات را اندازه گیری می کنند تا عملکرد دولت ها را در ایجاد محیط مناسب برای فعالیت بخش خصوصی ارزیابی کنند.
- همانطور که \xa0ورود پژو باعث رشد شد و رنو این رشد را تکمیل کرد؛ با ورود سایر خودروسازان نیز خواسته بین المللی از صنعت قطعه افزایش می یابد.
- دیجیتالی شدن زنجیره تامین نه تنها عامل بهبود کارآیی عملیات است، بلکه قابلیت ردیابی و شفافیت در عملیات را نیز افزایش می دهد.
- اگرچه این صنعت به عنوان یک مدل کسب و کار تغییر چندانی نکرده اما محصولات آن تغییرات زیادی داشته است.
- به این ترتیب که با شناسایی و الگوسازی از فعالیت های موفق اندیشکده ها، زمینه برای توسعه ظرفیت و اثرگذاری اندیشکده های فعلی و فضا برای شکل گیری اندیشکده های جدید فراهم شود.
- با نگاهی بر گذشته در میابیم فراگیری کویید 19 با وجود اینکه علاقه به مالکیت وسایل نقلیه شخصی را دوباره تقویت کرد، اما شکنندگی زنجیره های تامین جهانی خودرو را به شدت آشکار کرد.
اتصال بی سیم از اینترنت، سرگرمی چندرسانه ای و پرداخت از طریق وسیله ی نقلیه را پشتیبانی می کند و می تواند تجربه ای لذت بخشی را ایجاد کند. خودروهایی که به این امکان مجهز هستند می توانند از داده های دیجیتال خود برای عیب یابی از راه دور، ارائه ی گزارش سلامت خودرو، انتقال اطلاعات تله ماتیک و دریافت هشدارهای اولیه استفاده کنند. در دنیای امروز نحوه ی خرید خودرو در حال تغییر است در سال ۲۰۲۳ انتظار می رود تولیدکنندگان بیشتر به سمت فروش مستقیم کشیده شوند و مسیرهای غیر مستقیم سنتی را در اولویت های پایین تر قرار بدهند. شرکت تسلا و پولستار به روش مستقیم محصولات خود را به فروش می رسانند که در این صورت بر مصرف کنندگان تمرکز دارند و باعث موفقیت آنها شده است. در این روش تولیدکنندگان امکان تعیین قیمت را دارند و به شبکه های خرده فروشی فرصت دلالی داده نمی شود. تصمیم غلط نهادهای دولتی برای خودروسازان بخش خصوصی بدون لحاظ کردن تبعات آن حتی در پوشش عوام فریبانه رفع انحصار نیز نتیجه ای جز نابودی بیش از ۱۰۰ هزار شغل شرکت های خصوصی و افزایش هزینه سرمایه گذاری در اقتصاد کشور نخواهد داشت.
واردات خودرو و بلاتکلیفی 33 هزار نفر
علاوه بر این تحریم ها و مشکلات داخلی اقتصادی، مانعی بزرگ برای خودروسازان به منظور رشد تولید خودروی باکیفیت مطابق با استانداردهای جهانی شده است. متاسفانه وقتی قیمت ارز در حال نوسان است، فروش خودروهایی صفر وارد شده، متوقف می شود و واردکنندگان منتظر افزایش بیشتر و رسیدن به ثبات هستند. پس افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو را افزایش می دهد و وجود تقاضا و عدم عرضه، باعث تشدید افزایش قیمت می شود. صنایع مختلفی امروز روز در دنیا وجود دارند که می توان با استفاده از آن بسیاری از کارها و فعالیت های روزانه و اقتصادی را انجام داد. یکی از صنایع بسیار مهم که در دنیا از اهمیت بسیاری برخوردار است، صنعت خودروسازی است. لذا این صنعت امروزه توانسته اقتصاد کشورهای مختلفی را در دست بگیرد و افراد با استفاده از آن به بالاترین سطح بنیه مالی برسند.
عاملِ ایرانیت
اما اگر شرکتی می خواست محصولات دیگر گوگل (مثل نقشه یا دستیار صوتی) را نیز در داشبورد خودروهایش داشته باشد، باید با گوگل قرارداد می بست. گوگل یک بسته با عنوان «خدمات خودرویی گوگل» (Google Automotive Services) را به خودروسازان می فروشد. این بسته، امتیاز دسترسی به محصولاتی مثل نقشه گوگل را به خودروساز می دهد و البته خودروساز نیز باید با شرایط گوگل برای استفاده از پلی استور و نیز دستیار صوتی اش موافقت کند. اما کرایسلر، جیب و پلیموث فقط به استفاده از سیستم عامل اندروید قناعت کردند و در مقابل، تصمیم گرفتند از دستیار صوتی آمازون (یعنی الکسا) و نیز نرم افزار تام تام به عنوان بازار مسیریابی استفاده کنند. جنرال موتورز در ابتدا تاکید داشت که از سامانه جهت یابی خودش موسوم به مپس پلاس (+ Maps) استفاده کند. اما پس از مدتی، تسلیم شد و همه محصولات این شرکت از ابتدای ۲۰۲۲ به بسته کامل محصولات گوگل مجهز خواهند بود.
در سال ۱۳۴۱ ایران ناسیونال (ایران خودرو) تأسیس و در سال ۱۳۴۵ اولین خودروی همه گیر تولید داخل یعنی پیکان تولید شد.[۳] در سال ۴۷ بیش از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد در حالی که تیراژ تولید بقیه خودروهای ذکر شده حداکثر از ۲۰۰۰ دستگاه تجاوز نمی کرد. این روند همچنان ادامه داشت تا سال ۵۱ حدود ۱۲۰ هزار دستگاه پیکان ساخت ایران در خیابان های تهران و دیگر شهرستان ها تردد می کردند. این تعداد در سال ۵۷ و پیش از انقلاب اسلامی با رشد نسبتاً زیادی به بیش از ۴۳۲ هزار دستگاه در سال ۵۷ رسید.