بروزرسانی: 16 آذر 1404
دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو ایران؛ از انحصار تا سوء مدیریت و مشکل نقدینگی- اخبار صنعت و تجارت اخبار اقتصادی تسنیم
دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو ایران؛ از انحصار تا سوء مدیریت و مشکل نقدینگی- اخبار صنعت و تجارت اخبار اقتصادی تسنیم
از تضمین ایمنی و دوام گرفته تا فعال کردن ابتکارات سبک وزن و حمایت از تولید داخلی، سهم فولاد در شکل دهی مسیر رشد صنعت بسیار موثر است. از آنجایی که ایران به تقویت بخش فولاد خود و تقویت همکاری بین سهامداران ادامه می دهد، صنعت خودرو برای پیشرفت بیشتر، هم در داخل و هم در سطح جهانی آماده است. در حالی که صنعت فولاد در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است، همچنان با چالش های خاصی مواجه است. اینها شامل نیاز به پیشرفت های مداوم تکنولوژیکی، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و اطمینان از انطباق با استاندارد های کیفیت بین المللی است. پرداختن به این چالش ها فرصت هایی را برای همکاری بین تولیدکنندگان فولاد، شرکت های خودروسازی و نهاد های دولتی برای غلبه بر موانع و دستیابی به رشد پایدار ارائه می دهد.
- سال هاست که عدم تامین نقدینگی، عقب ماندگی تکنولوژی را به درد مزمن صنعت خودرو تبدیل کرده و نارضایتی تمامی ذی نفعان از جمله مشتریان، دولت، سهامداران و جامعه را به همراه داشته است.
- اکنون صنعت خودروسازی وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است که در آن رقابت در بازار حرف اول را می زند.
- وضعیت خودروهای تولیدی نشان می دهد ضریب تعویض قطعات آن به شدت افزایش یافته، قطعاتی که با عمری پایین، زود مستهلک می شوند و نیازمندِ تعویض می شوند.
- در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ در وین اتریش، پیمان برجام (برنامه جامع هسته ای) بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ بسته شد.
- برای مثال ایران خودرو و سایپا که دو خودروساز بزرگ ایرانی هستند، هر دو در سال 1401 زیان ده بودند و به این زیان خود نیز افزودند.
لذا شاید انتظار از بانک ها برای برآورده سازی کامل نیازهای نقدینگی شرکت های صنعتی عملا صحیح نباشد. سال هاست که عدم تامین نقدینگی، عقب ماندگی تکنولوژی را به درد مزمن صنعت خودرو تبدیل کرده و نارضایتی تمامی ذی نفعان از جمله مشتریان، دولت، سهامداران و جامعه را به همراه داشته است. در صورت عدم رفع این مشکل همراه با زیان قیمت گذاری دستوری، به نظر می رسد اختلاف تکنولوژیکی صنعت خودروی ایران با جهان و همین طور سایر صنایع را به مرزهای غیر قابل جبران برساند. همچنین مقایسه قیمت ارزی سه محصول خودروسازان داخلی در بین سال های ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۱ مؤید نکات مطرح شده است و نشان از کاهش قیمت ارزی این خودروها دارد.
کلیات لایحه واردات خودرو کارکرده تصویب شد
صنعت خودروسازی ایران پس از صنعت نفت، بزرگ ترین صنعت در ایران است.[۱] هم اکنون ایران با ساخت ۱٬۳۹۵٬۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵٬۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری (در سال ۲۰۰۹) ۱۸مین خودروساز جهان و بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه است. در سال ۲۰۰۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم جهان را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد. اما در چند سال گذشته انتقادات فراوانی به کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی وارد شده است. سازمانی از نهادهای دولتی در کشور با توجه به وظایف خود در راستای توسعه فناوری و محصولات نوآورانه صنعت خودروی برقی، ارزیابی دقیق تحولات بازارهای جهانی در خصوص انواع فناوری های نوآورانه را به شرکت فرا سپرد.
ضوابط واردات خودروهای کارکرده سختگیرانه تر شد
برای نمونه پژو 405 در حالی سال 68 وارد ایران شد که حدود 6 سال از تولید آن در فرانسه می گذشت. این در حالیست که پیش از این بارها بر این موضوع تاکید کرده ایم که اصرار بر تولید یک خودرو بیش از 10 سال، منجر به افزایش نارضایتی ها و شکایات خواهد شد. کیفیت ارتباط مستقیمی با داخلی سازی ندارد چرا که قطعه ساز بر اساس مشخصات داده شده از سوی خودروساز نسبت به تولید قطعه اقدام می کند و قطعه ساز نیز مطابق با آن مشخصات، تست ریپورت داده و در نهایت شرکت های بازرسی نسبت به انجام بازرسی اقدام می کنند. بنابراین یک ، رابطه فسادآمیز بین مجموعه قطعه سازی و مجموعه خودروسازی و دو، قیمت ارز و نوسانات ارزی باعث می شود قطعات تولید شده توسط مجموعه قطعه ساز، لزوما کیفیت بالا را نداشته باشند.
ممکن است برخی بپرسند آیا سایر کشورها نیز خودروهای کارکرده وارد می کنند که باید پاسخ دهیم بله. در خصوص واردات خودروی نو ثبت سفارش و فراهم کردن مقدمات آن امری زمان بر است بنابراین واردات خودروهای مستعمل باعث ایجاد جهش در بازار خودرو خواهد شد. علی اکبر کریمی، نماینده اراک و کمیجان و خنداب، با موافقت با کلیات لایحه مذکور گفت ما از سال ۹۷ که با جهش ارزی و مشکلات این حوزه مواجه شدیم، با کاهش در روند تولید خودرو نیز روبرو شدیم و این موضوع باعث تقاضای متراکم شده در این بازار و عدم تعادل در عرضه و تقاضا شد. البته در سال های اخیر با رشد خوبی در حوزه تولید خودرو مواجه شدیم، اما همچنان نسبت تقاضا به عرضه در این حوزه با افزایش چشمگیری مواجه است و باید برای تنظیم این بازار و ایجاد تعادل در آن نسبت به واردات خودروهای کارکرده ورود کنیم. پیش از این نیز واردات خودرو در مجلس تصویب شده بود، اما این اتفاق در مورد خودروهای مستعمل نیفتاده بود. این خودروها رقیب تولیدات داخلی نبوده، به همین دلیل خودروسازان به صراحت اعلام کرده اند که مخالفتی با واردات آنها ندارند.