دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو ایران؛ از انحصار تا سوء مدیریت و مشکل نقدینگی- اخبار صنعت و تجارت اخبار اقتصادی تسنیم
انتشار: اسفند 24، 1399
بروزرسانی: 16 آذر 1404

دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو ایران؛ از انحصار تا سوء مدیریت و مشکل نقدینگی- اخبار صنعت و تجارت اخبار اقتصادی تسنیم

دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو ایران؛ از انحصار تا سوء مدیریت و مشکل نقدینگی- اخبار صنعت و تجارت اخبار اقتصادی تسنیم

توصیه ها و بسته سیاستی حاصل در سطوح سه¬گانه بنگاه، صنعت و حاکمیت تقریر می شوند که شایسته است در راستای ریل گذاری درست صنعت و حکمرانی خوب بکار گرفته شود. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در جهان امروز نافرمانی به عنوان یک استعداد شناخته می شود. زیرا این افراد نافرمان هستند که سنت های موجود را می شکنند و باعث پیشرفت و نوآوری می شوند. با به کار بردن فناوری driver-assist یا کمک راننده، در حقیقت فقط چند گام کوتاه تا اتومبیل های تمام خودکار فاصله داریم، در این فناوری هوش مصنوعی از سنسورهایی برای نظارت به نقاط کور، تشخیص عابران پیاده، هشدار به راننده و واکنش خودکار در زمان خطر استفاده می کند.

  • در گذشته تولیدکنندگان خودروهای برقی مشکل تامین باتری را داشتند؛ به همین دلیل بسیاری از برندها برای غلبه بر کمبود مواد خام به زنجیره ی تامین روی می آورند، تا بتوانند فرصتی را برای بازیافت باتری و استفاده مجدد ایجاد کنند.
  • به دلیل محدودیت های تولید داخلی، بخشی از نیازهای بازار از طریق واردات تامین می شود.
  • علاوه بر این در سیستم های معمول وجود خطاها در کنترل کیفیت دستی و تضمین کیفیت می تواند بر هزینه ها و کیفیت محصولات تاثیر بگذارد.
  • در سال 1396، نرخ دلار در محدوده 3 هزار و 800 تومان بود و وضع اقتصادی و معیشتی مردم در آن سال، نسبت به سال 1402، خیلی بهتر بود.

نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در ماشین های خودکار قابلیت تشخیص حضور راننده در خودرو را دارد و می تواند صندلی، آینه ها و حتی دما را با ورود سرنشین به ماشین تنظیم کند. موقعیت سر و وضعیت چشم ها به این نرم افزار کمک می کند خواب آلودگی راننده را چک کرده و حتی او را بیدار کند. این فناوری حتی توانایی تنظیم جای کیسه ی هوا در هنگام تصادف، برای کمتر آسیب دیدن راننده را دارد. با تجزیه و تحلیل داده های موجود از سوابق رانندگی کسی که پشت فرمان نشسته است هوش مصنوعی می تواند مشکلات ناشی از عدم حضور ذهن او را پیش بینی کند، همچنین این فناوری می تواند خلق وخوی راننده در لحظه را هم بر اساس این اطلاعات ارزیابی کند. به همین ترتیب به کمک سیستم های نظارتی و دوربین های هوشمند، هوش مصنوعی می تواند علایم حیاتی راننده را تحت نظر بگیرد تا در صورت بروز مشکل به او هشدار داده یا کنترل امور را خودش به دست بگیرد.

سورن پلاس جدید در راه بازار خودرو

این صنعت پس از طی یک برهه زمانی بسیار کوتاه از رشد بسیار بالایی برخوردار شد و تبدیل به یک صنعت بسیار منحصر به فرد گردید و شرکت های مختلفی در زمینه تولیدات این ماشین ها اقدام نمودند.برای دانستن نکاتی درباره صنعت خودرو به این مقاله مراجعه کنید. علارغم افزایش تولید داخلی، واردات خودرو از تیرماه ۹۷ ممنوع اعلام شد و خودروهای از پیش خریداری شده نیز از این قاعده مستثنی نبودند. با اجرای این طرح تا کنون (اواخر سال 1400)، هنوز تعداد زیادی خودرو در صف انتظار خروج از گمرک و رسیدن به دست مشتریان هستند. واردات خودرو در ایران تنها به صورت CKD (بدین معنا که قطعات خودرو به صورت جزء به جزء وارد شده و در کارخانه مونتاژ می شوند) انجام میگیرد.

ابزار تاسف ایران از اظهارات رهبران آمریکا درباره قیمت نفت

پس می توان گفت این صنعت، یک صنعت سودآور است و در کشورهای مختلف باید به تولید خودرو و حمایت از شرکت های خودروساز اقدام شود. افزایش تعداد مشارکت بین خودروسازان و شرکت های لجستیک نیز باعث رشد بازار لجستیک خودرو می شود. همانطور که قبلا گفته شد هنوز در کشور ایران شرکت های 3PL مورد تاکید لازم قرار نگرفته اند.

عقب ماندگی در حوزه پیشرانه[ویرایش]

یکی از شرکت های پیشتاز دنیا در این زمینه فولکس واگن می باشد که مدعی است بزرگترین اکوسیستم دیجیتال صنعت خودرو را داراست. این شرکت خودروهایش را به یک نوع هاب تبدیل کرده است که به توسعه دهندگان اپلیکیشن در سراسر دنیا اجازه می دهد برای این خودروها برنامه بنویسند و مشتریان خود را نیز جزئی از اکوسیستم در نظر می گیرد. متاسفانه در ماه های اخیر جایگاه بخش خصوصی به شدت تضعیف شده و به نظر می رسد بخشی از بدنه دولت با بخش خصوصی به لجاجت پرداخته است تا پوششی بر مدیریت ناکارآمد دولتی بر صنعت و حفظ تصدی گری دولت بر اقتصاد کشور باشد. در تمامی کشورهایی که اقتصاد پیشرفته دارند، بخش خصوصی نقش مهمی در اقتصاد بازی می کند و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست. در دنیای بین الملل شاخصی به نام کیفیت مقررات را اندازه گیری می کنند تا عملکرد دولت ها را در ایجاد محیط مناسب برای فعالیت بخش خصوصی ارزیابی کنند. کالاهای بادوام، کالاهایی هستند که به سرعت فرسوده نمی شوند یا عمر آنها بیش از سه سال است و شامل طیف گسترده ای از اقلام از جمله تجهیزات کامپیوتری، ماشین آلات صنعتی، قطار، هواپیما و خودرو هستند.